Inbjudan till Rosendals MK / MK Gutarna

Den som deltar i tävlingen gör detta under eget ansvar och på egen risk. FIA, Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvarig för person- eller sakskador som under tävlingen drabbar deltagaren. Tävlingsdeltagare och funktionärer har genom sin anmälan att delta i tävlingen samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet, oavsett mediaform offentliggöra namnuppgifterna.
Arrangör

Tävlingsarrangör:

Rosendals MK / MK Gutarna

Tävling:

Guta Festivalen

Tävlingen inlagd:

2025-03-14

Tävlingsdatum:

2025-07-14 -> 2025-07-19

Sista anmälningsdatum:

2025-05-24
Funktionärer

Tävlingsledare:

Lars Jakobsson 0705-281593

Biträdande Tävlingsledare:

Janne Lönnmark

Racecontroller:

Mats Myrberg, Keneth Svensson

Domare:

Marcus Ronsten

Teknisk chef:

Medelas i Pm

Säkerhetschef:

Roland Stavlind

Miljöchef:

Tävlingsledningen
Tävlingsinformation

Tävlingsform:

FR traditionell

Tävlingens omfattning:

Nationell tävling med publik

Tävlingsplats:

Gutebanan

Tidsplan:

Anmälan skall ha skett före besiktning.
Vagnsböcker kan samlas in vid första besiktningstillfället.

Depån öppnar onsdagen den 10/7 kl 16:00
All in och utpassering av fordon enlig följande
Icke tävlingsdag mellan 08:00 – 22:00
Tävlingsdagarna 06:00 – 22:00
Det skall vara tyst i depån vid 22.00, (inga elverk igång).

Måndag 14 /7 All besiktning skall ske på måndag.
Anmälan från 14:30
Besiktning från. 15:00-19:00
Vid särskilda skäl kan besiktning ske på Tisdag morgon,
Anmälan skall ske till tävlingsledaren.

Tisdag, Torsdag, Lördag
Funktionärssammanträde: 07:00
Förarsammanträde: 07:00
Första start kl. 08:00
Tävlande skall vara på plats från kl 06:30 för eventuell
stickprovsbesiktning.

Resultatlistan anslås:

Resultat anslås på anslagstavlor i depån. Även online via folkraceadmin.se

Tävlingens genomförande:

Tävlingen genomförs under 3 dagar.

3 förlottade omgångar tisdag, torsdag samt 2 förlottade omgångar
på lördagen
Varvid flytande start tillämpas.
Olika bansträckningar kan förekomma de olika dagarna.
Alternativspår kommer att användas
alla heat/finaler.

Varje heat omfattar tre varv med normalt sex bilar i varje heat.
Finalerna omfattar
fem varv.

Vid mindre än ett heat föranmälda damer eller veteraner
sammanslås klassen med
seniorklass.

Ett lag består av tre förare oavsett klass.
Laget och dess namn anmäls på plats på separat blankett.
Lagmedlemmarna behöver inte tävla för samma klubb.

Finaler
Vid fler än 30 startande i klassen kommer 16st förare med mest
poäng att tas ut för
A-final, B-final, C-final. 1: a C-final går till B-final, 1: a B-final går till A-
final.

Vid färre än 30 startande i klassen och fler än 20 startande i klassen
kommer 11 förare med
mest poäng att tas ut för A-final, B-final. 1: a B-final går till A-final.

Vid fler än 40 startande i klassen kommer 5st förare med mest
poäng att tas ut för D-
final,1:a i D-final går till C-final.

Antal startande i finalerna, 6st i varje final. Runner upp i alla finaler.
Kvalificeringen till Finalerna görs på den totala poäng som man
erhåller under de
3 dagarnas omgångar.

Lagtävlan
Poängen i alla omgångarna varje dag räknas samman. Vid lika
poäng, mest poängdag 3
sedan dag 2 osv.
Laganmälan skall senast vara gjord tisdag morgon innan första
start på egen blankett på
plats.

Deltagare, klasser:

Tävlingen öppen för förare med gällande FR licens. Seniorer, juniorer, damer.

Antal startande i respektive klass:


Gallringsmetod:

Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring.

Antal ordinarie förare och ev. reserver:

Deltagarantalet är maximerat till 270 ordinarie förare. Efteranmälan är tillåten om platser finns.

Startordning:

Startordningen gäller samtliga kvalificeringsheat och sker i följande ordning: Damer, Veteran, Juniorer och seniorklass

Startuppställning:

Tävlande kallas till sitt heat med skylt med heat nummer i depån samt ljudsignal. Normalt startar se

Miljö:

Folkracebanan ligger inom område för inre vattentäkt. Se gemensamma regler G 6.1 och officiella meddelande Bulletin 2. Särskild hänsyn skall därför tas till miljön. Vid parkering/uppställning i depån, skall det under tävlingsbilen, finnas lämplig anord

Åtgärd vid tjuvstart:

Vid första tjuvstart i kvalheat kommer avdrag på 2 poäng på inkört resultat, samt omstart omgående, andra tjuvstart av samma förare uteslutas denne förare och placeras sist i heatet. Man kan ej få negativ poäng. Vid tjuvstart i Finalerna startas heatet o

Däckbegränsning:

Enligt folkracereglementet utan dubb.

Avgifter:

Seniorer/Damer/Veteran 400:-,Juniorer 250:-,WO avgift 500:-,
Efteranmavg 300:-
kort betalning kan användas på plats. Efteranmälan är möjlig till och
med den 3/7. Vid fullt
startfält blir man reserv.

Avlysning:

Vid fall av force majeure äger arrangören rätt att i samråd med domaren avlysa tävlingen.

Reklam:

Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.

Priser:

Priser tilldelas samtliga finalister. samt ett antal ”specialpriser”.
Lagtävlingen delas ut pris till de tre främsta lagen.

Prisutdelning
Prisutdelning genomförs sista tävlingsdagen direkt efter de
Avslutande finalerna varvid förare skall vara klädd i föraroverall.

Poängberäkning
Kvalheat 1-6: 1: a 7 p, 2: a 5 p, 3: a 4 p, 4:a 3 p, 5:a 2 p, 6:a 1 p.
Kvalheat 7-8: 1: a 10 p, 2: a 8 p, 3: a 6 p, 4:a 4 p, 5:a 2 p, 6:a 1 p.

Vid lika poäng gäller högst poäng i kvalheat 8, därefter kvalheat 7
osv.
Kan särskiljning ändå inte ske, sker Lottning genom
tävlingsledningens försorg.

Upplysningar, telefonnummer:

Lars Jakobsson 0705-281593

Återbud, telefonnummer:

SMS till Lars Jakobsson 0705-281593

Anmälan till:

Anmälan Online

E-post:

lasse@follingbo.se

Anbud
Gällande anbudsbestämmelser. Anbudslappen kan
köpas kontant eller med swish.
Kontant betalning av bilen, Swish endast om båda parter är ok med
det.
Bilen går på anbud sista dagen den tävlar.

Lastning
Ingen bil får lastas eller avlägsnas från depåområdet
innan
Anbuden är offentliggjorda under alla tävlingsdagar.

Depå
I depån skall samtliga bilar framföras med GÅFART.
Större transportbilar och släpkärror parkeras på anvisad Plats
utanför depån.
Servicebil: Endast en tävlingsbil och en servicebil per Tävlande har
tillstånd att
befinna sig i depån. All parkering sker på egen risk.
Servicebilen skall vara utmärkt med bifogat Servicebilkort i nedre
vänstra delen av
bilens framruta
Förare och mekaniker skall medföra bifogat depåkort ifyllt.
Kortet skall uppvisas i entrén i samband med in passage till
tävlingsområdet
annars Kommer entréavgift att få erläggas.

Tävlingsledningen kommer ej att ta ansvara för om någon mutar in
områden,
Behöver tävlingsledningen den platsen så kommer den att
beslagtas.
Hör med personal på Plats om ni är osäkra.
De som kommer på obekväm tid kan ställa upp utanför depån och
invänta
Uppställning i depå till dagtid.
Det skall vara tyst i depån vid 22.00, (inga elverk igång).

Resor
Rabatterade ”idrottsresor” bokas hos Destination
Gotland Tel 0771 – 22 33 50
eller via E-post: idrottsresor@destinationgotland.se

Övrigt
Svetsförbud gäller inom tävlingsområdet. Endast på
anvisad plats.

Camping
Ett begränsat antal husvagnar/Husbil/Tält kan efter
särskilt tillstånd av
tävlingsledningen få ”ställas upp” inom depåområdet. Ingen El finns
att tillgå.
Behov/önskemål skall anmälas till Lars Jakobsson 0705-281593


OBS! Du måste ha en användare och vara inloggad för att kunna anmäla dig här!


Här finns en lista på de som anmält sig till tävlingen.

Tävlingsdatabas - Folkrace                            mail to Admin anmalanonline@sbf.se